Rotterdam Ahoy ~ Europort

Vooruitstrevende scheepsbouw op de radar

Europort Exhibition for Maritime Technology is een tweejaarlijkse internationale beurs voor de maritieme technologiesector, in Rotterdam Ahoy. De beurs onderscheidt zich door de nadruk te leggen op innovatieve en vooruitstrevende technologie en de bouw van complexe schepen: offshore schepen, baggerschepen, constructie- en werkschepen, maar ook zeer luxueuze jachten. De beurs is daardoor een belangrijke ontmoetingsplek en verbindende factor voor professionals die in deze sectoren werken.

Rotterdam Ahoy wilde de focus op ‘advanced technology’ en ‘complex shipbuilding’ ook in beeld benadrukken, om zo tot een sterkere en duidelijkere positionering van de beurs te komen. Dat betekende dat logo, huisstijl en campagnebeeld vernieuwd moesten worden, zonder concessies te doen aan de herkenbaarheid van de beurs. Hoe doe je dat? En hoe zorg je voor een overkoepelende positionering die flexibel genoeg is om elke editie van de beurs tóch een eigen gezicht te geven?

Voor Europort is een duidelijke identiteit ontwikkeld. De cirkel is herkenbaar als beeldmerk en komt terug in diverse layouts. Kleuren en lettertype stralen transparantie, zakelijkheid en professionaliteit uit. Vormelementen als cirkels, segmenten, vlekkenpatronen en vlakken zorgen ervoor dat verschillende lay-outs mogelijk zijn; de verschillende beursedities zijn te herkennen aan foto’s die binnen het totaalbeeld passen, maar wél onderscheidend zijn.

Zo ontstaat niet alleen een heldere identiteit, maar ook een steeds completere toolbox met vormelementen voor logo, huisstijl en campagnebeelden: een toekomstbestendig en flexibel instrument om Europort krachtig te positioneren, en tegelijkertijd de verschillende edities van de beurs een actuele eigen uitstraling te geven.

Merkstrategie / Visuele identiteit