Van dagboek uit de Gouden Eeuw naar 21e eeuwse interactie

Odilia's dagboek
Odilia's dagboek
Odilia's dagboek
Odilia's dagboek

Odilia Beck en de 21e eeuw

Odilia Beck is een gewoon Haags meisje uit de Gouden Eeuw. Zij heeft echt bestaan. Stichting Nieuwe Tijdinghe wekte haar een aantal jaren geleden tot leven in het project Odilia’s Wereld. Onderdeel daarvan is Odilia’s Dagboek, waarin Odilia ons van dag tot dag bijpraat over haar belevenissen in 1624. In deze tijd heeft ze daarvoor natuurlijk een website en social media nodig, maar zeker ook een herkenbare visuele identiteit.

Nieuwe Tijdinghe wil mensen kennis laten maken met het verleden, zodat ze het heden beter kunnen begrijpen. Dat doet de stichting door geschiedenis op een leuke en laagdrempelige manier te brengen: gebaseerd op historische feiten, met hedendaagse technologie en middelen. Met Odilia willen ze een brug slaan naar nu, door haar vanuit de 17e eeuw met ons te laten communiceren.

Hoe positioneer je een meisje uit de Gouden Eeuw zodat ze relevant wordt voor déze eeuw? Hoe creëer je interactie? En hoe zorg je ervoor dat haar belevenissen, historische bronnen en actuele informatie zo goed mogelijk tot hun recht komen?

We maakten niet alleen een passende visuele identiteit voor de website Odilia’s Dagboek, maar ontwikkelden ook de complete positionering en branding van Odilia’s Wereld. De branding brengt alle onderdelen van Odilia’s Wereld samen, geeft structuur en zorgt voor een eenduidige uitstraling. Tegelijkertijd is het een flexibele basis die gedurende het project gemakkelijk is uit te breiden, afhankelijk van de gebeurtenissen in en om Odilia’s Wereld.

De vormgeving is actueel en neutraal, om de historische bronnen (schilderijen, prenten, gebruiksvoorwerpen en kaarten) te laten spreken. Daarmee haalt de vormgeving de historische informatie naar de 21e eeuw en maakt die relevant. De website is gekoppeld aan Facebook, Twitter en Pinterest; lezers kunnen vanuit de 21e eeuw met Odilia facebooken en met huisvriend Herman twitteren. Dat levert grappige en interessante interacties op, die laten zien hoeveel we na 400 jaar nog gemeen hebben met de mensen in de Gouden Eeuw. Daarmee biedt Odilia’s Wereld niet alleen een schat aan historische informatie, maar is het een dynamisch en actueel communicatieplatform dat vier eeuwen overbrugt.

Concept Studio Irma Thoen / Visuele identiteit Elles Kruip en Véro Crickx / Website Netvlies digital agency

"Een ontwerp dat niet historiserend is, maar juist helemaal van nu, opdat erfgoed uit de Gouden Eeuw ook nu tot de verbeelding spreekt: dat was onze wens. Elles en Véro hebben dit vakkundig vertaald in een aantrekkelijke branding van ‘Odilia’s Wereld’. Ook al is de inhoud iedere keer verschillend, dankzij de visuele identiteit blijft het een herkenbaar geheel. Bovendien is het een plezier om met ze samen te werken! Zij zijn altijd bereid die extra stap te zetten.”

Irma Thoen

Inhoudelijk directeur - Stichting Nieuwe Tijdinghe

"Eerder werkte ik al eens met Elles en Véro samen voor de ontwikkeling van een corporate identity voor mijn bedrijf. Dat traject verliep prettig en constructief, dus toen we ontwerpers zochten voor de vormgeving en branding van Odilia’s Wereld lag een nieuwe samenwerking voor de hand. En wederom maakten ze mijn verwachtingen meer dan waar. Hun ontwerp brengt ons project daadwerkelijk verder. We zijn blij met het resultaat en hopen ook in de toekomst weer samen te werken.”

Ian Miller

Zakelijk directeur - Stichting Nieuwe Tijdinghe